A lézeres szemműtét a magyar piacon

 Milyen jellegzetességei vannak a magyar piacnak a lézeres szemműtét elterjedése, árainak alakulása szempontjából?

Magyarországon a lézeres szemműtét a kilencvenes évek közepén vált elérhetővé. Úttörő szerepe volt a lézeres szemműtétek bevezetésében a Semmelweis Egyetemnek. Az egyetem, mint afféle állami intézmény ugyan TB támogatás nélkül végezte a beavatkozásokat, a lézeres szemműtét fizetős volt, de se marketing, se reklám nem kísérte a tevékenységét.

Az első lézeres szemműtét végzésére alkalmas lézer a privát szektorban Szegeden jelent meg. Egy ilyen új lézer a mai árakon 100-200 milliós beruházásnak felelt meg, az akkor még erősen tőkehiányos magánegészségügyben, meglehetősen magas kamatkörnyezetben. Így a szegedi klinika nem sok sikerre számíthatott.  Szeged méretét tekintve alkalmatlan volt egy ilyen méretű beruházás eltartására, még ha számíthatott is a Román, Szerb piac egy részére.

A piac méretén túl a lézeres szemműtét mint termék nem volt ismert, elfogadott, így a penetráció is igen alacsony volt.

A szegedi klinika sorsa már az előtt megpecsételődött, mielőtt a budapesti klinikák, a Focus Medical és az Optikmed elkezdte volna a működését.

A magántőke megjelenése és helykeresése kedvezett az új, nyugaton sikeres lézeres technológia bevezetésének.

A Focus Medical jobb helyzetben volt, ismert mikroszemsebészetre specializálódott magánintézményként a lézeres szemműtét csak bővítette a már meglévő palettát.

Az Optikmed nulláról indult és nagyon gyorsan felnőtt a Focus szintjére a két klinika piaci egészséges piaci versengése zajlott.  Az lézeres szemműtét árak messze a nyugati árak alatt, a magyar piachoz adaptált szinten mozogtak.

 A későbbiekben a Lasik klinika csatlakozott a lézeres szemműtét végzésére specializált magánklinikákhoz. A névválasztás igen szerencsétlen volt, a LASIK szövődményes beavatkozásnak bizonyult a Lasik klinika meg is változtatta a nevét a sokkal jobban csengő Optimumra. A következő szereplő a máltai érdekeltségű és tőkéjű St. James volt, ami a már meglévő máltai szervezet magyar kiterjesztése lett. Hogy a máltaiak miért pont Magyarországon gondolták a lézeres szemműtét piacára való belépést ideálisnak vélhetőleg sose tudjuk meg.

A budapesti intézmények megjelenését először Debrecenben, Szegeden, Győrben, Pécsett, majd Miskolcon és Nyíregyházán követték lézeres szemműtét végzésére specializálódott klinikák.

Ezek a kis klinikák a bezárt szegedi klinika példáját ismerve nem sok sikerre számíthattak. Talán az egy győri klinika jelentett kivételt, mivel az jogosan számított az osztrák piacra, a határ menti fogorvosok sikerén felbuzdulva.

A lézeres szemműtét a magyar piacon

Az teremtett mégis lehetőséget az elindulásra, hogy megjelentek a piacon a használt, már előző generációsnak számító jóval olcsóbb lézerek. Ennek ellenére a pécsi klinika csődbe ment, a többiek még a nagyon olcsó és elavult lézerekkel is csak vegetálnak, az egy győri kivételével.

Azt gondolhattuk volna, hogy ennyi klinikával kialakult a status quo, újabb klinikának se Budapesten, se vidéken nem lehet elég forgalma. Ráadásul a lézeres szemműtét, mint minden orvosi tevékenység elsősorban bizalmi alapon nyugszik, az Optikmed /mára már Sasszemklinika/ és a Focus Medical annyi sikeres műtéttel rendelkezik, hogy ezzel a referencia mennyiséggel nem nagyon lehet versenyre kelni.

Nem így gondolta ezt a Semmelweis Egyetem négy orvosa és megalapított egy Budai Szemészetnek nevezett klinikát.  A klinika évekig vergődött, nem tudott érdemi szeletet kihasítani a piacból, pedig a kupon oldalaktól kezdve a Vateráig mindenhol hirdették a lézeres szemműtét végzését. Majd vélhetőleg valamilyen zseniális marketing ötlet alapján megvásároltak egy ősöreg femtolézert, amit a világon sehol sem gyártanak, szervizelnek már. Kitaláltak egy márkanevet, a Diamond Femto-t és elkezdték gátlástalanul a legújabb, legjobb lézernek hirdetni. Sőt, amit a többi nagy klinika sohasem tett, elkezdték támadni a többi lézeres szemműtét végzésére szakosodott intézményt.

Azt persze nem tudhatjuk, hogy az agresszivitás és a megtévesztés ötlet akár rövidtávon is beválik-e, a vevők könnyen megtéveszthetőek-e ha a szemük világáról van szó. De meglátjuk majd.

Minden esetre úgy tűnik, hogy a hazai lézeres szemműtét piac semmiben sem különbözik akár a nyugatitól, akár a többi hazai szegmenstől. Van itt mindenféle szereplő, csak győzzük kiválasztani a nekünk megfelelőt.